Forum www.szostkowezywioly.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Kolonia zuchowa - warunki uczestnictwa

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.szostkowezywioly.fora.pl Strona Główna -> bieżące informacje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dhWeronika
Administrator



Dołączył: 16 Lis 2014
Posty: 255
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 11:45, 14 Cze 2019    Temat postu: Kolonia zuchowa - warunki uczestnictwa

Szanowni Państwo,

poniżej załączam warunki uczestnictwa w obozie zuchowym. Proszę o przeczytanie.

Skrót HALiZ oznacza "Harcerską Akcję Letnią i Zimową.

Warunki uczestnictwa

Nazwa formy HALiZ: Harcerska Akcja Letnia 6 HDŻ – obóz żeglarski
Typ formy HALiZ: Obóz stały, szkoleniowy
Dane organizatora:Chorągiew Śląska, Hufiec Ziemi Rybnickiej, 6 Harcerska Drużyna Żeglarska
Adres formy HALiZ: Zarzęcin Mały 53, 26-341 Zarzęcin
Czas trwania: 1-15.07.2019
Data i godzina wyjazdu:1.07.2019, 8:00
Miejsce wyjazdu: Rybnik, parking przy ZSEU
Data i godzina powrotu:15.07.2019, 14:00
Miejsce powrotu: Rybnik, parking przy ZSEU


Kontakt do kierownika formy HALiZ:
phm. Weronika Kozaczko – komendant obozu
tel. kom. 517 182 486
Mail. [link widoczny dla zalogowanych]

Kontakt z kadrą podczas formy
Wychwowcy:
pwd. Michalina Musiolik – tel. 514 940 906
Martyna Rybak – tel.505 637 837

Uczestnicy są objęci ubezpieczeniem NNW.

Warunki socjalne podczas formy HALiZ:
Domki 12-osobowe. Do dyspozycji uczestników są umywalnie z bieżącą wodą oraz prysznice polowe.

Koszt obozu:
Całkowity koszt pobytu uczestnika w wypoczynku wynosi:
dla zuchów, w terminie: 1.07.2019. –15.07.2019: 1100 PLN

Odpłatności można dokonywać w ratach:
Zuchy
I rata –15.03.2019 – 300 PLN (zaliczka bezzwrotna)
II rata –29.05.2019 – 500 PLN
III rata –21.06.2019 – 300 PLN

Wpłat można dokonywać wyłącznie na konto Hufca ZHP Ziemi Rybnickiej,
nr rachunku bankowego 07 1020 2472 0000 6502 0018 5975,
tytuł wpłaty: Obóz 6HDŻ pierwsza/druga/trzecia rata (imię i nazwisko)

Świadczenia, jakie w ramach odpłatności zapewnia organizator:
• zakwaterowanie w warunkach obozowych,
• wyżywienie zgodne z zasadami żywienia dzieci i młodzieży: śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja,
• opieka kadry opiekuńczej (w tym wychowawców, ratownika, pielęgniarki);
• koszty przejazdu tam i z powrotem,
• ubezpieczenie od NNW,
• program zgodny z Harcerskim Systemem Wychowawczym,

Wykaz niezbędnego wyposażenia uczestnika
OGÓLNE:
- Duży plecak turystyczny do zapakowania reszty ekwipunku (NIE torba – uczestnicy będą szli z tymi plecakami),
- Mały plecak - do pakowania rzeczy np. na całodzienną wędrówkę. Powinien być to plecak usztywniany na oba ramiona, NIE na jedno
ramię, ani NIE torba.
- Śpiwór, Poduszka, prześcieradło
- Karimata – może być również alumata
- Pełne umundurowanie – bluza mundurowa, czapka zuchowa, biały t-shirt, czarne spodnie/spódnica, czarne buty
- Dokumenty: legitymacja + INFORMACJE O PRZYJMOWANYCH LEKACH dla kadry,
- Pieniądze - kieszonkowe na obóz - na okazjonalny zakup np. dodatkowego picia na trasie czy czekolady. Nie za dużo.

ODZIEŻ:
- Strój polowy – tj. komplet spodnie + bluza kamuflaż lub po prostu ubranie, którego nie szkoda będzie zniszczyć w ciemnych kolorach
przykrywające szczelnie całość kończyn. Uwaga! Lepsze od dżinsów będą dresy - są wygodniejsze.
- kurtka PRZECIWDESZCZOWA - Powinna być na tyle szeroka, żeby zmieściło się pod nią kilka warstw odzieży, w tym polar. Musi mieć
również kaptur. Warto zwrócić uwagę, żeby i kaptur, i rękawy w nadgarstkach miały elastyczne ściągacze.
- odpowiednią ilość bielizny (skarpetki typu „stópki” NIE są odpowiednie na obóz), przyda się również kilka par grubszych skarpet. Najlepszym materiałem jest wełna/bawełna, zarówno jeśli chodzi o skarpety, jak i o bieliznę.
- polar lub ciepłą bluzę - Dlaczego polar, a nie sweter? Jest lżejszy, cieplejszy, nie chłonie tak wody i szybciej wysycha.
- T-shirty, lekkie koszulki, krótkie spodenki/szorty,
- nakrycie głowy (przeciwsłoneczne), najlepiej w jasnym kolorze
- odzież do spania – najlepiej sprawdzą się ciepłe dresy.
- strój kąpielowy

OBUWIE:
- wygodne buty turystyczne za kostkę - najlepiej buty trekkingowe, w razie braku najlepsze będą trapery.
- wygodne lekkie buty na zmianę

PRZYBORY KUCHENNE:
menażka; niezbędnik lub sztućce; kubek (najlepiej ze sztucznego tworzywa odpornego na stłuczenie);
PRZYBORY NA ZAJĘCIA:
notatnik; latarka wraz z bateriami zapasowymi

PRZYBORY TOALETOWE
Mydło, szampon; szczoteczka i pasta do zębów; krem z filtrem; środek przeciw komarom;grzebień,
ręczniki – min.2, niezbędne środki sanitarne i kosmetyki, stale przyjmowane lekarstwa; obcinaczka lub pilnik do paznokci; krem/pomadka
do ust; dezodorant;

Posiłki
Liczba posiłków
w ciągu dnia 4 posiłki (śniadanie, obiad dwudaniowy, podwieczorek, kolacja)

Sposób przygotowania
Posiłki przygotowują kucharki, które posiadają odpowiednie kwalifikacje i badania lekarskie. Uczestnicy obozu pomagają w drobnych pracach, takich jak smarowanie chleba, czy obieranie ziemniaków w ramach odbywania służby.

Posiłki przygotowywane są w specjalnie do tego przeznaczonym namiocie kuchennym, w którym zainstalowano niezbędny sprzęt zgodnie z wymogami sanitarnymi. Kuchnia utrzymywana jest w idealnym stanie higieniczno-sanitarnym pomimo polowych warunków. Posiłki przygotowywane są w sposób prawidłowy i zgodny z obowiązującymi przepisami.

Rodzaj posiłków
(śniadanie, obiad dwudaniowy, podwieczorek, kolacja)
1. Śniadania i kolacje - pieczywo mieszane (pszenne, żytnie lub mieszane).
2. Urozmaicone składniki – wędliny, sery, mięso, ryby, jajka itp.
3. Witaminy – owoce i warzywa.
4. Do picia – herbata, kakao, kawa zbożowa, jogurty itp.
5. W każdym z posiłków znajdują się warzywa surowe lub gotowane.
6. Urozmaicony jadłospis

Warunki rezygnacji z uczestnictwa
Uczestnik, który z ważnych przyczyn nie może wziąć udziału w formie wypoczynku, jest uprawniony do wystąpienia do organizatora formy wypoczynku o zwrot wniesionej odpłatności. Z tej odpłatności organizator formy wypoczynku potrąca poniesione koszty, np. wykupione koszty przejazdu uczestnika, ubezpieczenia, zakupionego wyżywienia itp.

Dodatkowe informacje
Podczas obozu 6HDŻ niepełnoletni uczestnicy mogą być zabierani z terenu obozu wyłącznie przez swych rodziców/opiekunów prawnych. (Jeśli życzą sobie Państwo, by Państwa dziecko mogło być odebrane przez inne osoby (np. członków dalszej rodziny), niezbędne będzie złożenie takiej deklaracji w formie pisemnej w obecności przedstawiciela organizatora formy HALiZ.)

Informujemy, że w nagłych wypadkach będziemy podejmowali próby skontaktowania się z rodzicami lub opiekunami uczestników niepełnoletnich
dostępnymi nam sposobami w oparciu o dane podane w karcie kwalifikacyjnej wraz z dodatkiem. Jeśli nie uda nam się nawiązać kontaktu, a
sytuacja będzie tego wymagała, będziemy podejmowali wszelkie działania zmierzające do ochrony zdrowia i życia uczestnika.

Informujemy, że w nagłych wypadkach będziemy podejmowali próby skontaktowania się z Państwem dostępnymi nam sposobami w oparciu o dane podane przez Państwa w karcie kwalifikacyjnej wraz z dodatkiem. Jeśli nie uda nam się nawiązać kontaktu, a sytuacja będzie tego wymagała,
będziemy podejmowali wszelkie działania zmierzające do ochrony zdrowia i życia Państwa dziecka.

Komenda Hufca ZHP Rybnik Chorągwi Śląskiej ZHP w Rybniku jako administrator danych oświadcza, że dane osobowe dziecka zawarte w karcie
kwalifikacyjnej oraz w uwagach lekarza będzie wykorzystywać i przetwarzać (zbierać, przechowywać, utrwalać i usuwać) tylko w celu wykonania
zadań statutowych ZHP (art. 23, ust. 1, pkt 5 i art. 27, ust. 1, pkt 4 ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997 r. – Dz.U. z 1997 r. nr
133, poz. 883). przy zachowaniu postanowień ww. ustawy dotyczących gwarancji ochrony przetwarzania tych danych.
Obóz jest przedsięwzięciem wspólnym i wszyscy członkowie drużyn i gromad są tak samo odpowiedzialni za jego powodzenie i dobrą atmosferę.
Na obozie nie ma podziału na „korzystających z wypoczynku” i „organizujących wypoczynek”, choć oczywiście obowiązki instruktorów, wychowawców wypoczynku oraz personelu gospodarczego są większe. Na obozie będzie ratownik wodny i opieka medyczna. Obóz zapewnia cztery posiłki (śniadanie, obiad, podwieczorek, kolację). Posiłki są przygotowywane przez dyżurujących uczestników obozu pod nadzorem fachowego personelu.
Uczestnicy są objęci ubezpieczeniem następstw nieszczęśliwych wypadków.
Uczestnicy obozu-harcerze są zobowiązani uczestniczyć w załadunku sprzętu przy transporcie na miejsce obozowania, w załadunku sprzętu pod
koniec trwania obozu oraz w rozładunku w magazynie pod koniec trwania obozu (wieczorem ostatniego dnia obozu) lub tuż po zakończeniu obozu.
Nieobecność musi być uzgodniona z komendantem podobozu lub drużynowym.

Uczestnicy obozu – harcerze – sami rozstawiają dla siebie namioty (typu duża 10), budują urządzenia namiotowe, uczestniczą w budowie wspólnie
wykorzystywanych urządzeń obozowych (świetlice, elementy wystroju obozu itp.). Uczestnicy będą sobie budować prycze (ci, którzy się na to nie
zdecydują, będą spali na łóżkach typu „kanadyjka”). Przy końcu obozu całe wyposażenie jest wspólnymi siłami demontowane, a namioty zwijane.
Prace te są wykonywane z wykorzystaniem narzędzi takich jak piła, młotek, toporek, szpadel itp. Uczestnicy są szkoleni i wykorzystują umiejętności
cięcia, rąbania, wbijania i wyciągania gwoździ, kopania, wiązania prostych węzłów. Przed przystąpieniem do pracy uczestnicy zapoznają się z
zasadami bezpiecznej pracy, niemniej możliwe są urazy związane z korzystaniem z narzędzi i wykonywaniem wymienionych prac. Wszystkie powyższe działania są elementami harcerskiego procesu wychowania.
Harcerki i harcerze pełnią, wg. ustalonego grafiku, służby obozowe: kuchenną (pomoc w przygotowaniu posiłków i ich wydawanie, sprzątanie i
zmywanie sprzętu kuchennego, zapewnienie gorącej wody do mycia itp.), wartowniczą (dozór terenu obozu w dzień i w nocy).
Specyfika pracy harcerskiej polega na tym, że niejednokrotnie wachty lub inne zespoły uczestników wykonują zadania na terenie obozu lub poza
nim, w okolicy obozu, pod kierownictwem wyłącznie małoletniego zastępowego lub innego bardziej doświadczonego harcerza, bez bezpośredniego
nadzoru osób dorosłych. Instruktorzy odpowiadają za bezpieczeństwo uczestników przez cały czas i organizują zajęcia z uwzględnieniem zasad
bezpieczeństwa, ale znaczna część aktywności harcerskiej jest realizowana przez uczestników samodzielnie, bez bezpośredniej obecności instruktorów.
Sposób użytkowania telefonów komórkowych zależy od rozwiązań przyjętych w konkretnej drużynie. Zasadniczo proponujemy, by dzieci nie zabierały telefonów komórkowych lub były one przekazane do depozytu instruktorowi – będą wówczas udostępniane w czasie np. ciszy poobiedniej.
Ze względów wychowawczych niekorzystne jest, gdy dziecko z każdym najdrobniejszym kłopotem telefonuje do rodziców. Harcerstwo kształtuje
samodzielność, która między innymi ma się przejawiać w rozwiązywaniu swoich problemów bez ciągłego wsparcia z zewnątrz. Telefon drużynowego
bądź innego członka kadry będzie włączony, natomiast godziny kontaktu zostaną podane po ustaleniu z komendą ośrodka godzin ciszy poobiedniej
i ciszy nocnej. W trakcie prowadzenia zajęć nie będzie możliwości skontaktowania z dziećmi. W trakcie obozu komendant będzie musiał wykonywać inne telefony związane z organizacją obozu, dlatego telefon nierzadko może być zajęty.

Jeżeli uczestnik zażywa stale leki, należy przy wyjeździe przekazać je pielęgniarce lub instruktorowi w podpisanym opakowaniu, wraz z pisemną
informacją o sposobie dawkowania.

Informujemy, że podczas trwania obozu zainteresowanym uczestnikom postaramy się zapewnić możliwość uczestniczenia w praktykach religijnych
kościoła rzymskokatolickiego, tj. w niedzielnych i świątecznych Mszach Świętych, organizowanych na terenie obozu (tzw. msza polowa) lub w
najbliższej parafii. Zastrzegamy jednak, że może dojść do sytuacji, że warunki pogodowe uniemożliwią organizację mszy polowej bądź wyprawę
do kościoła.

Regulaminy obowiązujące podczas formy HALiZ
I. REGULAMIN UCZESTNIKA
A. Uczestnik obozu ma prawo:
- korzystania ze wszystkich urządzeń obozowych znajdujących się na terenie zgrupowania,
- zgłaszania kadrze uwag o programie oraz organizacji zajęć, które będą w miarę możliwości uwzględniane,
- do udziału w zajęciach programowych organizowanych dla danej grupy wiekowej.
B. Każdy uczestnik obozu ma obowiązek:
- bezwzględnego podporządkowania się obowiązującym podczas obozu regulaminom uczestnika, kąpieli, transportu, poruszania się po drogach, służby oraz ochrony przeciwpożarowej.
- podporządkowania się instruktorom i wychowawcom,
- przestrzegania ustalonego rozkładu dnia, brania udziału w zajęciach, wyznaczonych służbach, życiu swojego obozu,
- szanowania i zabezpieczenia przed uszkodzeniem lub zniszczeniem sprzętu obozowego i osobistego (Komenda obozu nie bierze odpowiedzialności za uszkodzenia lub zniszczenie sprzętu elektronicznego należącego do uczestnika),
- utrzymania czystości i porządku na terenie miejsca zakwaterowania oraz w obiektach ogólnodostępnych (latrynach, stołówkach itp.),
- kulturalnego zachowania się w stosunku do wszystkich osób, zgodnego z Prawem i Przyrzeczeniem Harcerskim.
C. Uczestnikom obozów zabrania się:
- posiadania i palenia papierosów,
- posiadania i picia napojów alkoholowych,
- posiadania i brania środków odurzających,
- posiadania materiałów pirotechnicznych, replik broni i innych przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu uczestników,
- samowolnego oddalania się z terenu obozu oraz od zespołu,
- samowolnego zbliżania się do zbiorników i cieków wodnych, samowolnej kąpieli w nich, kąpieli poza wyznaczonym kąpieliskiem bez nadzoru
opiekuna z uprawnieniami wychowawcy lub instruktora,
D. Ustala się następujące kary za nieprzestrzeganie Regulaminu:
- upomnienie uczestnika w obecności grupy,
- nagana z ostrzeżeniem,
- usunięcie z obozu.

Naruszenie przez uczestnika regulaminu dotyczącego bezpieczeństwa – w szczególności zasad zbliżania się do wody, samowolnego oddalenie się
od grupy, nie poinformowanie kadry o oddaleniu się z podobozu nawet na najmniejszy dystans będzie bardzo surowo karane - usunięciem z obozu.
E. Komendant nie przewiduje żadnych zwrotów finansowych w przypadku uczestnika, który został usunięty z obozu w wyniku złamania regulaminu
i w konsekwencji dyscyplinarnego usunięcia z obozu.
F. Ustala się następujące nagrody za wyróżniającą postawę na obozie:
- pochwała uczestnika w obecności grupy
- pochwała w rozkazie dziennym
- pochwała w rozkazie zamykającym obóz
- list pochwalny do rodziców/szkoły
G. Telefon zgrupowania jest przeznaczony do celów służbowych, może być wykorzystywany do uzyskiwania informacji o zdrowiu uczestników i
bieżącym życiu obozu. Ze względu na duże odległości i różnorodność zajęć uczestnicy nie są proszeni do telefonu (poza wyjątkowymi sytuacjami),
nie mogą z niego korzystać.

II. REGULAMIN PORUSZANIA SIĘ PO DROGACH I WYCIECZEK
1. W czasie wycieczki jej uczestnicy podporządkowują się rozkazom i zaleceniom prowadzącego - wyznaczonego przez komendanta obozu.
2. Uczestnicy idą zwartą grupą w szyku podanym przez prowadzącego, maksymalnie czwórkami, na przedzie grupy zawsze idzie prowadzący
wycieczkę, następnie najmłodsi uczestnicy, którzy nadają tempo marszu pozostałym, kolumnę zamykają najstarsi uczestnicy wycieczki i jeden z
instruktorów/wychowawców!
3. Kolumna porusza się według następujących zasad:
Zorganizowana grupa pieszych prowadzona przez kierownika.
Należy pamiętać, że kolumna pieszych składająca się z dzieci powyżej 10 roku życia porusza się prawą stroną jezdni. Liczba osób idących w
kolumnie obok siebie nie może przekroczyć czterech osób (pod warunkiem, że kolumna nie zajmuje więcej niż połowy szerokości jezdni), zaleca
poruszanie się kolumną dwuosobową. Długość kolumny pieszych nie może przekraczać 50 metrów, a odstępy między kolumnami nie mogą być
mniejsze niż 100 m.
Przy ograniczonej widoczności prowadzący kolumnę pieszych (poruszający się po lewej stronie kolumny - bliżej drogi) musi świecić latarką o
barwie koloru białego w przód, natomiast ostatnia osoba będąca w kolumnie powinna świecić latarką o barwie koloru czerwonego do tyłu.
W przypadku, gdy długość kolumny pieszych przekracza 20 m, niezależnie od warunków pogodowych prowadzący i zamykający kolumnę pieszych
zobowiązany jest mieć na sobie element odblaskowy. Osoby idące w kolumnie przy skrajnej stronie ulicy (lewa strona) muszą nieść dodatkowe
latarki barwy koloru białego rozmieszczone w odległości między sobą nie większą niż 10 m.
W trakcie mgły poruszanie się kolumny pieszych jest ZABRONIONE.
W przypadku kolumny pieszych składającej się z dzieci w wieku do lat 10, poruszanie się kolumny odbywa się lewą stroną jezdni a tworzące je
osoby obligatoryjnie poruszają się dwuosobowo. W przypadku w/w kolumny pieszych przy niedostatecznej widoczności na drodze poruszanie się
kolumny jest zabronione.
7. W miastach należy poruszać się zwartą grupą po chodnikach lub innych szlakach przeznaczonych dla pieszych. Jezdnię przekraczamy jedynie w
miejscach wyznaczonych lub przewidzianych przepisami.
8. Nie wolno:
- odłączać się od grupy bez zezwolenia prowadzącego,
- maszerować po jezdni kolumną pieszych do lat 10 w warunkach niedostatecznej widoczności,
- prowadzić po jezdni kolumny pieszych przez osobę w wieku poniżej 18 lat.
9. Podczas wycieczki lub rajdu jeden opiekun powinien przypadać na maksymalnie:
- 10 uczestników (turystyka kwalifikowana, np. górska),
- 15 uczestników przy innych formach, m. in. z wykorzystaniem publicznych środków komunikacji.

III. REGULAMIN PRZECIWPOŻAROWY
1. Za stan bezpieczeństwa pożarowego odpowiada komendant zgrupowania, kadra zgrupowania, kadra instruktorska oraz wszyscy uczestnicy
obozu.
2. Każdy harcerz ma obowiązek znać przyczyny powstawania pożarów, zasady zapobiegania im oraz sposoby zachowania się w przypadku
pożaru. Każdy uczestnik, jeżeli zauważy/poczuje dym (pożar) lub przyczynę mogącą spowodować jego powstanie, natychmiast zawiadamia o tym
instruktora.
3. W każdym podobozie musi znajdować się stanowisko z oznakowanym sprzętem przeciwpożarowym (łopaty, gaśnice, wiadra, siekiery).
4. Sygnałem alarmu przeciwpożarowego są cztery długie gwizdki i sygnał głosowy: „alarm pożarowy”.
5. W wypadku powstania pożaru należy zachować spokój, w razie konieczności ewakuować uczestników pod opieką kadry. Uczestnicy opuszczają namioty i zbierają się na placu apelowym, po czym całym obozem, pod opieką kadry, udają się na plac apelowy zgrupowania (usytuowany
na polanie nad kanałem). Podobozy usytuowane na tzw. „nowym terenie” mają osobne miejsce zbiórki na polanie („Wembley”) nad kanałem.
6. Komenda zgrupowania bezzwłocznie zawiadamia o pożarze Straż Pożarną. Członkowie kadry i pełnoletni członkowie drużyny zgrupowania,
niezajmujący się ewakuacją uczestników, mają obowiązek przystąpienia do gaszenia pożaru za pomocą posiadanego sprzętu.
7. Po przybyciu Straży Pożarnej na miejsce należy bezwzględnie podporządkować się rozkazom prowadzącego akcję i ściśle z nim współpracować. Po ukończeniu akcji sprzęt przeciwpożarowy, urządzenia i środki gaśnicze należy bezzwłocznie przygotować do następnego użycia.
8. Ustalenia porządkowe
a) Na obozie zabrania się:
- rozpalania ognisk przez uczestników bez nadzoru kadry,
- rozpalania ognisk w odległości mniejszej niż 100 m od drzew, krzewów, urządzeń obozowych,
- chodzenia z otwartym ogniem po lesie i posługiwania się nim (pochodnie, świece, lampy naftowe) w namiotach i innych pomieszczeniach
zamkniętych. Wyjątkiem od tej zasady są lampy gazowe, używane w komendach podobozów,
- zaśmiecania lasu puszkami po konserwach, butelkami, szkłem, papierem itp.
- używania do rozpalania ognisk chemicznych środków łatwopalnych,
- przenoszenia, przechowywania i używania w namiotach materiałów łatwopalnych i żrących (np. świeczka, spirala na komary),
- instalowania urządzeń elektrycznych bez zgody komendanta podobozu,
- dokonywania napraw sieci urządzeń elektrycznych przez osoby nie upoważnione.
b) Ogniska harcerskie
- odległość ogniska od lasu, zabudowań, namiotów, stogów siana, stert drzewa itp. nie może być mniejsza niż 100 m. Na terenie zgrupowania
ogniska wolno palić tylko w wyznaczonym miejscu,
- przy wyborze miejsca należy uwzględnić kierunek wiejącego wiatru oraz zwracać uwagę, aby iskry nie były wznoszone w kierunku zabudowań,
stogów siana itp.
- miejsce na ognisko należy oczyścić z chrustu, ściółki itp. i wysypać je piaskiem,
- wyznaczyć jednego lub dwóch "strażników ognia", których zadaniem będzie stałe czuwanie nad ogniskiem,
- w pobliżu ogniska zgromadzić sprzęt do zasypania ognia,
- po zakończeniu ogniska należy zgasić ogień, popiół zaś przysypać ziemią lub zalać wodą.
c) Inne
- komendanci podobozów mają obowiązek przeprowadzenia na początku każdego turnusu próbnego alarmu przeciwpożarowego,
- niniejsze zasady mogą być uzupełniane bieżącymi zarządzeniami komendanta zgrupowania w celu zwiększenia bezpieczeństwa przeciwpożarowego.

IV. REGULAMIN SŁUŻBY
1. Służbę w zgrupowaniu pełnią wyznaczone przez komendanta zgrupowania podobozy, które wyznaczają zastępy służbowe w składzie minimum
sześcioosobowym pod dowództwem instruktora służbowego (pełnoletniego instruktora lub wychowawcy kolonijnego). Okres służby trwa dwadzieścia cztery godziny i obejmuje:
- pomoc w kuchni,
- wartę dzienną,
- wartę nocną.
2. Służba zastępu zaczyna się o 7:00 rano i kończy o 7:00 rano dnia następnego.
3. Między okresami służby zastępu winna nastąpić minimum czterodniowa przerwa na odpoczynek.

IV.1. REGULAMIN ZASTĘPU SŁUŻBOWEGO
1. Za właściwe pełnienie służby przez zastęp służbowy odpowiedzialny jest instruktor służbowy. Wyznacza się go spośród pełnoletnich instruktorów
lub wychowawców kolonijnych.
2. Do obowiązków instruktora (zastępowego) należy:
- pilnowanie porządku i czystości w wartowni i na terenie kuchni - wydawanie zastępom służbowym i poszczególnym harcerzom poleceń w
sprawie porządkowania zajmowanych terenów, namiotów itp.,
- sprawiedliwy i słuszny podział czynności zastępu służbowego między jego członków,
- sporządzanie listy wart dziennych i nocnych i wywieszanie jej na tablicy rozkazów, w wartowni, na tablicy ogłoszeń
- w razie potrzeby wyznaczenie łącznika do służby w komendzie zgrupowania.
3. Do obowiązków zastępu służbowego należy:
- pomoc w przygotowaniu i wydawaniu posiłków,
- przygotowywanie opału do kuchni,
- mycie naczyń kuchennych, porządkowanie i utrzymywanie w czystości kuchni i jej otoczenia,
- pełnienie służby w ciągu dnia według zarządzeń instruktora służbowego,
- porządkowanie i utrzymanie należytego stanu sanitarnego w miejscach użytkowanych przez cały obóz (np. kąpielisko, kuchnia), uzupełnianie
w razie potrzeby zapasów środków czystości w w/w miejscach,
- pełnienie służby wartowniczej.
4. Do obowiązków zuchowego zastępu służbowego należy:
- przygotowanie przed kolację tac z zestawami na stoły i zaniesienie ich na stoły na stołówce (co wchodzi w skład zestawu jest ustalane
każdorazowo z kierownikiem kuchni),
- sprzątnięcie tac z zestawami po ostatniej turze kolacji, odłożenie produktów na swoje miejsce,
- zmycie stołów po ostatniej turze kolacji,
- jeśli to konieczne, zmycie również ławek.

IV.2. REGULAMIN SŁUŻBY WARTOWNICZEJ
1. Służba wartownicza ma zapewnić wszystkim uczestnikom obozu spokój i bezpieczeństwo.
2. Pełnią ją harcerze z zastępu służbowego, wymienieni w wykazie wart zatwierdzonym przez komendanta podobozu wystawiającego zastęp
służbowy. Wykaz jest wywieszony na tablicy ogłoszeń. W dzień wartownicy są umundurowani regulaminowo, z nakrytą głową, zaś w nocy pełnią
służbę w mundurach polowych.
- Jednoosobowe warty dzienne, ze zmianami co dwie godziny, czuwają od 7:00 do 22:00.
- W godzinach od 22.00 do 24.00 wartę nocną pełni wyznaczona czwórka zuchów pod opieką jednego z członków kadry zuchowej, zadaniem
ich jest patrolowanie terenu zgrupowania (bloku kuchennego, podobozów na terenie głównym oraz okolicy magazynów).
- Od 24.00 do 7.00 trwa warta nocna harcerzy z drużyny służbowej, w trzyosobowych zmianach, z których żadna nie może przekroczyć 2
godzin. Zmiana warty w obecności zastępowych obu zastępów służbowych, ew. instruktora służbowego, odbywa się o godzinie 07:00.
- Podczas zmiany warty warta schodząca przekazuje raport z warty, w formie ustnej bądź - w razie konieczności - pisemnej. Raport powinien
być przedstawiony komendantowi zgrupowania najpóźniej do śniadania.
3. Do obowiązków wartowników należy:
- stała czujna obserwacja na wyznaczonym posterunku, dokonywanie obchodu po terenie wskazanym przez instruktora służbowego,
- interweniowanie w razie naruszania przez uczestników porządku lub ciszy nocnej,
- zatrzymywanie osób nie będących członkami obozu i niezwłoczne powiadomienie o tym instruktora służbowego lub komendanta obozu,
- niezwłoczne powiadomienie instruktora służbowego lub komendanta obozu o zauważeniu czegoś podejrzanego w pobliżu obozu, gdy zachodzi
nagła konieczność zaalarmowania całego obozu (pożar, kradzież itp.),
- budzenie w ustalonym czasie kucharza, instruktora służbowego lub komendanta obozu i zastępu służbowego,
- opieka nad znajdującym się na wartowni sprzętem,
- obsługa łącznicy telefonicznej (ewentualnie),
- prowadzenie zeszytu wejść/wyjść przez bramę główną zgrupowania.

V. REGULAMIN SANITARNY OBOZU
1. Za porządek i czystość na terenie obozu odpowiada komendant obozu, który ustala zakres odpowiedzialności dla kadry wychowawczej i personelu gospodarczego obozu.
2. Kadra obozu obowiązana jest do prowadzenia pracy zdrowotno-wychowawczej z uczestnikami, w tym również w zakresie porządku, czystości
i higieny.
3. Prace porządkowe wykonują zastępy służbowe, nadzorowane przez instruktora służbowego. Instruktor służbowy ustala zadania dla zastępów
służbowych w porozumieniu z komendą obozu, pielęgniarką, kwatermistrzem.
4. Komendant obozu dokonuje codziennie przeglądu czystości na terenie obozu.
5. Za czystość w namiotach odpowiadają ich mieszkańcy, zobowiązani do codziennego, starannego słania łóżek, trzepania koców, do utrzymywania
ładu na półkach i w plecakach.
6. Za stan sanitarny zespołu służby zdrowia odpowiada personel medyczny. Za bieżący stan sanitarny części żywieniowej odpowiada kwatermistrz
lub inna osoba zgodnie z zakresem odpowiedzialności ustalonym przez komendanta obozu, przy czym personel medyczny prowadzi stały nadzór
nad utrzymaniem standardów części żywieniowej.
7. Personel medyczny nadzoruje od strony merytorycznej całość obozu w zakresie zasad higieny, w tym również pod kątem wartości odżywczych
i zdrowotnych serwowanych posiłków, przedkładając komendantowi obozu wnioski i zalecenia do wykonania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
8. Zastęp służbowy w czasie pełnienia służby przestrzega przepisów sanitarnych, zawartych w niniejszej instrukcji.
9. Za czystość umywalni i latryn odpowiadają wszyscy uczestnicy obozu, w szczególności osoba odpowiedzialna wyznaczona przez komendanta
(oboźny, instruktor służbowy, zastępowy zastępu służbowego itp.)
V.1. REGULAMIN PERSONELU KUCHENNEGO I ZASTĘPU SŁUŻBOWEGO
1. Personel kuchenny i zastęp służbowy zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:
a. służbę w kuchni pełnią tylko osoby zdrowe (personel kuchenny musi posiadać aktualne zaświadczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych),
b. z pracy w zastępie służbowym wyklucza się chorych na biegunkę, zakatarzonych, z ropniami i skaleczeniami na rękach itp.,
c. instruktor służbowy lub inna osoba odpowiedzialna, wyznaczona przez komendanta obozu jest obowiązana poinstruować członków zastępu
służbowego o podstawowych zasadach sanitarnych i zasadach bezpieczeństwa przy pracach wykonywanych w ramach służby kuchennej.
2. Personel kuchenny i zastęp służbowy:
- dbają o czystość rąk; myją je wodą z mydłem przed przystąpieniem do pracy i po jej ukończeniu oraz po każdej przerwie w pracy bądź też
po zmianie rodzaju czynności (np. po rąbaniu drewna a przed obieraniem warzyw), przy czym wskazane jest wydzielenie części zastępu
służbowego „brudnej” - np. rąbanie drewna, palenie w piecach - oraz części „czystej” mającej bezpośredni kontakt z przygotowaniem
posiłków,
- wykonują pracę w odzieży ochronnej (biały fartuch przy sporządzaniu i wydawaniu posiłków, kolorowy, jasny przy wykonywaniu innych
czynności, włosy przykryte chusteczką, siatką),
- przechowują w magazynie odzież ochronną w miejscu do tego celu przeznaczonym, oddzielnie od odzieży osobistej,
- w odzieży ochronnej nie wykonuje czynności nie związanych z pracą w kuchni (odzież ochronną należy zdjąć przed pójściem do latryny).
3. Do obowiązków zastępu służbowego należy m. in.:
a. obieranie warzyw w miejscu do tego celu przeznaczonym,
b. zmywanie naczyń zgodnie z zasadami podanymi w punkcie „zmywalnia naczyń kuchennych", a po umyciu przenoszenie ich do magazynu,
c. dbanie o czystość kuchni i zaplecza w czasie służby, a przed zakończeniem służby wykonanie następujących czynności:
- umycie naczyń i urządzeń kuchennych,
- sprzątnięcie terenu kuchni, obieralni warzyw i zmywalni,
- mycie stołów i sprzątanie terenu jadalni,
- czyszczenie i dezynfekcja pojemników na odpadki itp. (tylko osoby pełnoletnie),
- pranie fartuchów, wygotowanie lub dezynfekcja ścierek i zmywaków (tylko osoby pełnoletnie);
- uporządkowanie namiotów sanitarnych.
d. wykonywanie innych prac pomocniczych podczas przygotowywania posiłków pod nadzorem personelu kwalifikowanego.
4. Przekazanie i przyjęcie służby powinno odbywać się po sprawdzeniu stanu higienicznego sprzętu, urządzeń kuchennych, czystości terenu, stanu
namiotów sanitarnych i urządzeń sanitarnych pozostawionych przez zastęp kończący służbę.
5. Pracę zastępu służbowego nadzoruje instruktor służbowy, który odpowiada za bezpieczeństwo jego członków i za przestrzeganie przez nich
przepisów niniejszego regulaminu.

VI. REGULAMIN TRANSPORTU
1. Zalecane jest, by za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych osoby z chorobą lokomocyjną na pół godziny przed skorzystaniem ze środka
transportu zażyły Aviomarin. W przypadku podróży autokarem osoby z chorobą lokomocyjną siadają z przodu;
2. Z drzwi autokaru i z pociągu uczestnicy wysiadają pojedynczo na lewą stronę, najpierw osoby znajdujące się bliżej wyjścia, potem siedzący
dalej, po wyjściu należy odsunąć się od drzwi, aby nie utrudniać wysiadania innym;
3. Podczas wsiadania do autokaru zajmuje się miejsca od końca;
4. W środkach transportu PKP i PKS wszyscy uczestnicy wsiadają i wysiadają jednymi, wskazanymi przez kadrę drzwiami i są liczeni przez osobę
z kadry odpowiedzialną za przejazd;
5. Podczas podróży pociągiem wszyscy uczestnicy znajdują się w przedziale wyznaczonym przez osobę z kadry odpowiedzialną za przejazd;
6. W razie konieczności skorzystania z toalety należy niezwłocznie powiadomić o tym kadrę;
7. Podczas podróży uczestnicy bezwzględnie podporządkowują się poleceniom kadry.

VII. REGULAMIN KĄPIELI
1. Kąpiel indywidualna jest surowo zabroniona.
2. Kąpiel może odbywać się tylko w wyznaczonym miejscu w grupach po 10 osób, pod opieką ratowników oraz komendanta obozu lub wychowawców i w miarę możliwości pielęgniarki.
3. Wszyscy biorący udział w kąpieli muszą uprzednio uzyskać zgodę pielęgniarki obozowej.
4. Kąpiel rozpoczyna się i kończy na sygnał podany przez prowadzącego kąpiel: krótki gwizdek na rozpoczęcie kąpieli (1 s), długi gwizdek na jej
zakończenie (4s). Dwa krótkie gwizdki oznaczają „uwaga” i są sygnałem dla kąpiących się do natychmiastowego zatrzymania się w miejscu i
wysłuchania poleceń ratownika. Na ustalony sygnał alarmowy (trzy krótkie gwizdki) kąpiel zostaje natychmiast przerwana a kąpiący się
zbierają się na brzegu. Przed wejściem do wody i wyjściem z niej ratownik odlicza obecnych.
5. Nie wolno wypływać poza teren oznakowany, skakać do wody z pomostów, kamieni itp.
6. W czasie kąpieli nie wolno wznosić okrzyków i wywoływać zbędnych alarmów.
7. Osoby pozostające na brzegu cały czas powinny obserwować kąpiących się.
8. Nauka pływania odbywa się w innym czasie niż kąpiel.
9. Regulamin kąpieli musi być umieszczony w widocznym miejscu przy kąpielisku lub miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli.
10. Każdy naruszający postanowienia regulaminu kąpieli może zostać dyscyplinarnie wydalony z obozu.
11. W przypadku korzystania z kąpielisk ogólnodostępnych poza terenem obozu komendant obozu ma obowiązek zapoznać uczestników z regulaminem danego obiektu oraz uzgodnić z jego kierownictwem zasady bezpiecznego korzystania z kąpieliska.
VIII. REGULAMIN KĄPIELISKA/MIEJSCA OKAZJONALNIE WYKORZYSTYWANEGO DO KĄPIELI
Kąpielisko/Miejsce okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli zorganizowane jest dla dzieci i młodzieży wypoczywającej na obozie.....
1. Kąpiel dozwolona jest tylko w obecności ratowników.
2. Kąpiel odbywa się grupowo według ustalonego rozkładu zajęć.
3. Grupa kąpiąca się nie może liczyć więcej niż 10 uczestników na jedną osobę prowadzącą zajęcia.
4. Zajęcia na kąpielisku mogą odbywać się tylko w obecności instruktorów lub wychowawców i ratowników.
5. Osoby naruszające przepisy regulaminu będą usuwane z terenu kąpieliska/miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli.
6. Wszystkie osoby znajdujące się na terenie kąpieliska/ miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli są obowiązane podporządkować się
nakazom ratowników.

Dziękuję za wytrwałość i pozdrawiam,
Weronika Kozaczko


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.szostkowezywioly.fora.pl Strona Główna -> bieżące informacje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Emule.
Regulamin